B2B-oplossingen op maat voor modemerken en retailers

Nu de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor textiel in verschillende regio’s van kracht wordt, wordt het voor modemerken en detailhandelaren een must om actie te ondernemen met betrekking tot de fase aan het einde van de levensduur van producten die ooit zijn verkocht.

Vooral omdat het wordt gezien als een cruciale stap in de overgang naar een circulaire industrie van de toekomst. Als je consumenten de service kunt bieden om hun gebruikte kleding in te leveren, kan dat de merkidentiteit en het bewustzijn ten goede komen wat betreft duurzaamheid.

Daarnaast kan het opzetten van zogenaamde terugnamesystemen de mogelijkheid creëren om gegevens te delen met belanghebbenden over uw duurzaamheidsinspanningen, textielinzameling, sortering en recycling, wat op zijn beurt kan voldoen aan de UPV-behoeften.

Samen met  Climpex kunnen deze systemen multi-channel worden opgezet, wat betekent dat de collectie zelf zowel online als offline kan worden gerealiseerd, met op maat gemaakte afhaalpunten in de winkel, perfect passend in uw retailconcept.

Om de kringloop te sluiten, moeten tonnen afgedankte spullen worden verwerkt nadat ze zijn ingezameld. Climpex heeft in combinatie met de Erdotex Groep een netwerk van verschillende sorteerfaciliteiten in verschillende landen om de ingezamelde producten goed te kunnen sorteren.

Waarom?

Dankzij de samenwerking van zowel het MangoStone- als het UPV-systeem kan al het textiel volledig worden getraceerd tijdens de inzameling, de sortering en de uiteindelijke bestemming voor recycling of hergebruik. Met zowel handmatige als geautomatiseerde sorteermogelijkheden kan vanuit de sorteerfaciliteiten worden geleverd aan erkende recyclingbedrijven en tweedehands verkooppunten.

Voor beschadigde producten met een hoge waarde heeft Climpex in samenwerking met de Erdotex groep reparatiewerkplaatsen waar items zowel kunnen worden gerepareerd als herontworpen tot verschillende producten om duurzaamheid een unieke touch te geven.

Op maat gemaakte B2B-oplossingen voor modemerken en detailhandelaren is een van de kernactiviteiten binnen Climpex. Naast post-consumer textiel en schoenen kunnen we ook pre-consumer materialen verwerken voor directe recycling. Beide materiaalstromen kunnen worden opgenomen om een effectief en transparant systeem van inzameling, sortering en hergebruik/recycling te creëren.